Samenstelling van de Commissie van
van Psychologen van België


De Vergadering van Vertegenwoordigers
De Vergadering van Vertegenwoordigers bestaat uit 12 psychologen die verkozen worden door de psychologen die ingeschreven zijn op de officiële lijst. Deze leden vertegenwoordigen de verschillende sectoren van de psychologie:
- 3 uit de klinische sector
- 1 uit de school- en onderwijskundige sector
- 1 uit de arbeids- en organisatie
- 1 uit de onderzoekssector
Elk effectief lid heeft één of twee plaatsvervangers.
Taalpariteit wordt gewaarborgd.


De Vergadering van Vertegenwoordigers heeft de volgende wettelijke opdrachten:
1. Beslissen over de aanvragen tot inschrijving op de lijst van erkende psychologen, evenals in één van de vier hierboven vermelde secties.
2. De lijst publiceren van personen die het recht hebben de titel van psycholoog te dragen, evenals de sectie waarin zij zijn ingeschreven.
3. Psychologen en burgers informeren over alles wat van algemeen belang is met betrekking tot:
- de titel van psycholoog,
- de deontologie,
- en de werking van de tuchtinstanties.
4. De bevoegde ministers bijstaan door middel van adviezen over alle aangelegenheden die verband houden met de titel van psycholoog.
5.
Toezien op de permanente vorming van erkende psychologen — met uitzondering van degenen die klinische psychologie uitoefenen en van de assistenten van zelfstandige beoefenaars van de psychotherapie.
ONDER PUBLIEK TOEZICHT
Een regeringscommissaris en een plaatsvervangend commissaris, benoemd door de Koning, zien toe op de goede uitvoering van deze opdrachten.
Het Bureau

Het Bureau bestaat uit vier leden die verkozen worden door de Vergadering van Vertegenwoordigers:
- een voorzitter
- een ondervoorzitter
- een penningmeester
- een secretaris
Evenwichtige samenstelling
Het Bureau weerspiegelt de taalkundige en sectoriële diversiteit van het beroep:
- De voorzitter en de ondervoorzitter behoren tot verschillende taalgroepen.
- Hetzelfde geldt voor de penningmeester en de secretaris.
- Minstens één lid is afkomstig uit de school- en onderwijskundige sector, de arbeids- en organisatiepsychologie of de onderzoekssector.
HOOFDOPDRACHTEN
Het Bureau is belast met:
het dagelijks beheer van de Psychologencommissie (administratief en operationeel), in het bijzonder de behandeling van de lopende zaken;
het toezicht op het financieel beheer;
de voorbereiding van de vergaderingen van de Vergadering van Vertegenwoordigers;
de aanwerving en het beheer van het personeel;
de uitvoering van alle andere opdrachten die door de Vergadering worden toevertrouwd (behalve die welke uitdrukkelijk aan deze laatste zijn voorbehouden);
de regelmatige voorstelling van zijn activiteiten tijdens elke vergadering van de Vergadering;
de organisatie van de verkiezingen (art. 2 van het KB van 12 december 2024 ter uitvoering van de wet van 8 november 1993 tot bescherming van de titel van psycholoog).
Specifieke rollen
De voorzitter
De voorzitter (of de ondervoorzitter bij afwezigheid) is de officiële vertegenwoordiger van de ComPsy en draagt de eindverantwoordelijkheid. Zijn/haar belangrijkste taken zijn:
- Bevoegd tot ondertekening
- Het voorzitten van de vergaderingen en het Bureau
- Tussenpersoon tussen de regeringscommissaris en derden
- Verantwoordelijk voor het personeel, inclusief het Bureau



De ondervoorzitter
De ondervoorzitter:
- Vervanger van de voorzitter
- Verantwoordelijk voor het beleid, de strategie en het imago van de ComPsy
- Schakelfiguur en visie
- Beheer van de stakeholders

De penningmeester
- is verantwoordelijk voor de roerende goederen van de Commissie;
- ziet toe op de financiële situatie en de jaarrekeningen;
- ziet toe op de inning van de bijdragen en andere verschuldigde bedragen;
- stelt de begroting en de jaarrekeningen op;
- presenteert elk kwartaal een financieel overzicht aan de Vergadering;
- dient vóór 15 februari een jaarlijks controleverslag in bij de Vergadering en bij de bevoegde minister.



De secretaris
Hoewel de wet hem/haar geen specifieke rol toekent, staat hij/zij in de praktijk in voor:
- de voorbereiding van de agenda, de uitnodigingen en de notulen;
- de uitwerking en opvolging van de procedures;
- het beheer van het archief;
- de stroomlijning van de digitale processen;
- het versturen van de uitnodigingen voor de vergaderingen van de Vergadering.
