Samenstelling van de Psychologencommissie
Samenstelling van de Plenaire Vergadering
De wet van 1993 bepaalt dat de Psychologencommissie bestaat uit 16 vertegenwoordigers van beroepsverenigingen (mandaat van vier jaar) en dat deze voorgezeten wordt door een professional uit de gerechtelijke wereld.
Op basis hiervan heeft de Psychologencommissie een Plenaire Vergadering ingesteld, die momenteel bestaat uit 45 leden uit de beroepsverenigingen van psychologen (FBP, APPPSy en UPPSY) om de verschillende sectoren van de psychologie te vertegenwoordigen (Onderzoek & Onderwijs, Arbeid & Organisaties, Klinisch en Educatief). De vergadering wordt voorgezeten door een advocate. De leden zijn onderverdeeld in drie categorieën: effectieve leden (die stemrecht hebben), raadgevende leden (die geen stemrecht hebben maar wel advies geven) en plaatsvervangende leden (die alleen stemrecht hebben als het effectieve lid verhinderd is). De Plenaire Vergadering komt elke drie maanden bijeen.
De wet van 1993 werd gewijzigd, onder andere om de Plenaire Vergadering officieel te maken. Deze zal voortaan de "Vergadering van Vertegenwoordigers" worden genoemd en zal bestaan uit 12 leden die gekozen zijn uit de lijst van psychologen (= deze lijst is verdeeld in vier sectoren). De voorzitter wordt gekozen uit deze 12 leden. De vergadering moet zes keer per jaar bijeenkomen.
Het Bureau
Binnen de Plenaire Vergadering is een Bureau ingesteld, bestaande uit de voorzitter van de Plenaire Vergadering (of de plaatsvervangende voorzitter), een penningmeester, een secretaris en drie andere leden.
Tot aan de hervorming van het wettelijke kader van de Psychologencommissie nam een door de Minister benoemde jurist de rol van voorzitter van de instelling op zich, om samen met de leden van het bureau te werken.
In de toekomst zal het Bureau als volgt zijn samengesteld: uit de 12 verkozen leden van de Vergadering van Vertegenwoordigers zullen een voorzitter, een vicevoorzitter, een penningmeester en een secretaris worden gekozen. De gewijzigde wet bepaalt ook dat het Bureau minstens tien keer per jaar moet vergaderen.
Om de taken van de Psychologencommissie uit te voeren, kan het Bureau personeel inhuren.
Momenteel houdt het personeel zich bezig met de volgende taken:
- Administratie (Informatie en inschrijving op de lijst van de Psychologencommissie).
- Communicatie / Perscontact.
- Deontologie.
De Tuchtinstanties
De tuchtinstanties, bestaande uit de Tuchtraad en de Raad van Beroep, oordelen over mogelijke deontologische overtredingen begaan door een psycholoog die ingeschreven is op de lijst van de Psychologencommissie. De Tuchtraad doet uitspraak in eerste aanleg en de Raad van Beroep in tweede aanleg, indien beroep wordt aangetekend tegen de genomen beslissing.
De Tuchtraad en de Beroepsraad bestaan elk uit een Franstalige kamer en een Nederlandstalige kamer. Elke kamer bestaat uit drie effectieve leden en drie plaatsvervangende leden, die worden gekozen uit de lijst van psychologen die zijn ingeschreven bij de Psychologencommissie. Elke kamer heeft ook een effectieve voorzitter en een plaatsvervangende voorzitter, die ofwel een werkend of emeritus magistraat is, ofwel een advocaat met minstens vijf jaar inschrijving op het tableau en lid van een van de twee Ordes (Orde van Vlaamse Balies of Ordre des barreaux francophone et germanophone). De voorzitters worden benoemd door de bevoegde minister. Tot slot worden de tuchtinstanties bijgestaan en ondersteund door een griffier (een griffier voor de Nederlandstalige kamers en een griffier voor de Franstalige kamers).
In de toekomst zullen de tuchtinstanties ook worden bijgestaan door een juridisch assessor en één of meerdere plaatsvervangende assessoren. Deze zullen door de bevoegde minister worden benoemd uit de magistraten of advocaten die al meer dan tien jaar op het tableau van de Orde van Advocaten staan ingeschreven.