De verkiezingen van de Vergadering van Vertegenwoordigers en het Bureau
Wanneer?
De verkiezingen vinden plaats van 17 tot en met 31 maart 2025.
De verkiezingen
De verkiezingen hebben als doel de Vergadering van Vertegenwoordigers, het centrale orgaan van de Psychologencommissie, voor de komende vier jaar te verkiezen. In totaal zullen twaalf personen verkozen worden:
- zes uit de klinische sector;
- twee uit de school- en educatieve sector;
- twee uit de onderzoek sector;
- en twee uit de arbeids- en organisatiesector, gelijk verdeeld tussen de Nederlandstalige en Frans-Duitstalige taalgroepen.
De vertegenwoordigers worden per sector verkozen door, en uit, de personen die deze sector als hun belangrijkste beroepsactiviteit hebben aangegeven. Binnen deze 12 vertegenwoordigers zullen ook de leden van het Bureau van de Psychologencommissie verkozen worden.
Dit is dus niet alleen de eerste keer dat jullie, psychologen, rechtstreeks jullie vertegenwoordigers kunnen kiezen, maar ook dat jullie zelf kandidaat kunnen zijn!
Graag willen we benadrukken dat de verkiezingen en de bijbehorende communicatie vooral digitaal zullen plaatsvinden. We nodigen u daarom uit om uw e-mailadres in uw profiel bij te werken, zodat u niets mist!
Voor degenen die geen e-mailadres hebben of zich niet comfortabel voelen met digitale middelen, zijn er alternatieve oplossingen voorzien. Deze personen worden per post geïnformeerd en kunnen naar de kantoren van de Commissie komen voor meer informatie of om hun stem uit te brengen. We blijven ook telefonisch bereikbaar voor eventuele vragen.
Kandidatuur
Kandidatuurperiode
Voor degenen die zich kandidaat willen stellen, loopt de kandidatuurperiode vanaf nu tot en met 31 januari 2025.
Voorwaarden
Om u kandidaat te kunnen stellen binnen uw sector en taalgroep, moet u ingeschreven zijn op de lijst van de Psychologencommissie en bovendien op de datum van de kandidatuur minimaal drie jaar ervaring in de betreffende sector kunnen aantonen. Deze ervaring, gestaafd door relevante bewijsstukken, zal gezamenlijk worden gecontroleerd door het Bureau en een regeringscommissaris, zoals wettelijk bepaald.
Hoe doe u dat?
Om u kandidaat te stellen, moet u ons per email of per aangetekende brief met ontvangstbevestiging een document bezorgen met de volgende gegevens:
- naam, voornaam;
- woonplaats (deze wordt niet openbaar gemaakt);
- taalgroep;
- sector;
- bewijs van ervaring;
- en een korte voorstelling van uzelf.
U kunt uw kandidatuur ook rechtstreeks indienen in onze kantoren, die zich in Brussel bevinden. Als u bovendien informatie wenst over de vergoedingen die worden aangeboden in ruil voor uw inzet, kunt u deze hier terugvinden.
Stem
Zodra alle kandidaturen verzameld zijn, worden de gegevens van de kandidaten gepubliceerd op onze website en zijn ze in papieren versie beschikbaar in onze kantoren. Daarnaast zullen we u via de website en per e-mail voorzien van praktische informatie over de stemprocedure, inclusief regelmatige herinneringen, zodat u de stemperiode niet mist. Deze loopt van 17 maart 2025 om 8.00 uur tot 31 maart 2025 om 18.00 uur. Omdat stemmen verplicht is, raden we u aan goed voorbereid te zijn, vooral als u van plan bent een volmacht in te dienen (hierover zullen we u later verder informeren)
Wanneer de stemming begint, stemt u elektronisch door in te loggen op het stemplatform met uw elektronische identiteitskaart (of via ITSME, CSAM of een ander gelijkwaardig systeem) om ervoor te zorgen dat iedereen slechts één keer kan stemmen. Zorg er dus voor dat u over een kaartlezer of een ITSME-account beschikt. Voor houders van een buitenlandse identiteitskaart komen we nog terug op hoe zij kunnen inloggen.
Alle informatie over het elektronische stemsysteem, de gebruiksaanwijzing voor het uitvoeren van de elektronische stemming, evenals de lijst van kandidaten per sector, wordt u ten minste twee weken voor de opening van de stemming toegestuurd.
U stemt alleen voor de kandidaten van de sector waarvoor u heeft gekozen om vertegenwoordigd te worden (klinisch, school en educatie, arbeid en organisatie, of onderzoek). Of u nu Franstalig, Nederlandstalig of Duitstalig bent, u kunt stemmen op een persoon uit een andere taalgroep dan de uwe.
Binnen elke sector worden de kandidaten met de meeste stemmen gekozen als effectieve leden. De andere kandidaten met de meeste stemmen onder de niet-gekozenen worden aangewezen als plaatsvervangende leden (er zijn tussen de 12 en 24 plaatsvervangers nodig). Het Koninklijk Besluit voorziet oplossingen voor uiteenlopende situaties: afwezigheid of onvoldoende kandidaten, gelijke stand tussen twee kandidaten, enz. De details hierover worden u later meegedeeld. Wie nieuwsgierig is, kan de wetstekst altijd raadplegen.
Na sluiting van de stemming en het tellen van de stemmen worden de resultaten gepubliceerd op de website van de Psychologencommissie of beschikbaar gesteld in onze kantoren. In de daaropvolgende maand wordt de lijst van effectieve en plaatsvervangende leden rechtstreeks gecommuniceerd. Tot slot, als alles goed gaat en er geen beroep wordt aangetekend, komt de Vergadering van Vertegenwoordigers bijeen ten vroegste acht dagen na de publicatie van de resultaten op de website, en worden de leden van het Bureau vervolgens verkozen binnen de Vergadering van Vertegenwoordigers.
Voor deze verkozenen begint het avontuur van vier jaar, met een vergaderfrequentie van één keer per maand voor het Bureau en minimaal zes vergaderingen per jaar voor de Vergadering van Vertegenwoordigers.